Skaffa fiber - så går det till

När kan jag beställa?

Du som bor i villa kan beställa Öppen Fiber när vi genomför en fiberkampanj i ditt område. En fiberkampanj innebär att vi ser över intresset för att ansluta villor till det befintliga fibernätet eller att bygga ut fibernätet och ansluta villor till det.

Det händer att boenden som inte tackar ja till Öppen Fiber under en fiberkampanj får en andra chans att beställa när vi har börjat bygga i området. Priset blir då något högre – men förmånligare än ordinarie pris.  

Bor du i ett område där vi tidigare har byggt Öppen Fiber, men din villa inte är ansluten, kan du när som helst beställa fiber till din villa. Priset är något högre än under en fiberkampanj, men installationen blir klar snabbare.


Vad gör jag om jag inte kan beställa?

Var vi genomför en fiberkampanj beror bland annat på hur många i ett område vi tror är intresserade och hur förutsättningarna ser ut för att ansluta till eller bygga ut fibernätet.

Om vi just nu inte erbjuder Öppen Fiber i ditt område kan du och dina grannar kan gå samman i en förening, samfällighet eller byalag. På så sätt kan ni teckna ett gruppavtal med oss. Läs mer om fiberföreningar, samfälligheter och byalag.

Du kan också bli en så kallad ”Fiberambassadör” och med hjälp av oss driva en egen fiberkampanj för att få upp intresset i området. Läs mer i vår broschyr Bli Fiberambassadör (PDF)


Allt om din fiber på Min Fiber

Efter beställning kan du logga in på Min Fiber för vidare information. På Min Fiber finner du dina bokade möten, kontaktinformation till våra entreprenörer och löpande uppdatering av när din fiberanslutning beräknas vara på plats.

Vad innebär byggbesked?

Bor du i ett område där vi inte har byggt Öppen Fiber tidigare går vi efter fiberkampanjens slut igenom alla beställningar. Därefter tar vi beslut om huruvida vi ska bygga fiber eller ej. Du som har beställt får vårt besked via email eller post.

Är beskedet positivt kan du redan nu förhandsbeställa bredband, tv och telefoni från någon av våra tjänsteleverantörer. På så sätt kommer du snabbare igång med tjänsterna när din fiber är installerad. Kom dock ihåg att se över bindningstid och uppsägningstid för dina nuvarande abonnemang!

Är byggbeskedet negativt upphör avtalet att gälla med omedelbar verkan.


Byggbesked - inte för alla

Är fibernätet redan utbyggt i ditt område är det största arbetet redan gjort och du behöver därmed inte invänta ett byggbesked. Det är redan klart att vi bygger Öppen Fiber.

Beställer du medan vi bygger är byggbeskedet redan taget och inte heller då behöver du invänta besked från oss.

Varför tar det sån tid?

Att bygga fiber är ett omfattande arbete som kräver mycket planering och involverar många aktörer, exempelvis Telia, Skanova, kommunen, entreprenörer. Även väder och byggtekniska förhållanden påverkar hur lång tid arbetet tar. Vid beställning får du ett datum när din fiberanslutning garanterat är på plats. Vi ger dig även en troligare, men grövre, uppskattning av när vi tror att arbetet är klart. På Min Fiber uppdaterar vi därefter löpande denna.
 

När är fiberN på plats?

Beställer du Öppen Fiber under en fiberkampanj och vi inte byggt fiber i ditt område tidigare så tar det mellan 6 och 9 månader innan din fiberanslutning är på plats. Är fibernätet redan utbyggt i ditt område tar arbetet mellan 3 och 9 månader.

Beställer du medan vi bygger kommer din tur först efter att vi har installerat Öppen Fiber hos de hushåll som beställde under kampanjen.

Beställer du själv, när fibernätet är utbyggt men utan att vi genomför en kampanj, är arbetet klart inom 4 månader.

 
När kommer jag in i bilden?

I god tid innan din bostad ska anslutas till fibernätet hör vår entreprenör av sig och bokar ett projekteringsmöte med dig. Under mötet tittar entreprenören närmare på din tomt och bostad, och ni går igenom hur din fiberanslutning ska gå till. Du får också kontaktuppgifter till våra entreprenörer om frågor skulle dyka upp, eller om du behöver boka om ett möte. Det är svårt för säljare och kundtjänst att svara på specifika frågor kring just din fiberanslutning, så passa på att fråga entreprenören.

 

Förbered dig med vår Checklista

Förbered dig inför projekteringsmötet och läs mer om hur kabeldragningen och installationen går till med hjälp av vår checklista.

Hur går det till?

Ibland genomför vi tomtarbetet först och därefter heminstallationen. Ibland börjar vi med att förbereda inomhus för att sedan dra fiberkabeln på din tomt. Du får veta av vår entreprenör vad som gäller för just dig.

 

Tomtarbete

Arbetet med att dra fiberkabel på din tomt tar några timmar och sker normalt några veckor innan vi installerar fibern i din bostad. Vår entreprenör drar fiber från fibernätet i gatan fram till ditt hus. Hur detta sker har ni bestämt under projekteringsmötet. Läs mer på vår checklista.

 

Heminstallation

Du behöver inte vara hemma när vi arbetar på din tomt, utan endast dagen då vi installerar fibern i din bostad. Vill du, så kan du självklart vara hemma vid båda tillfällena. Vår entreprenör bokar i god tid in tillfällen när arbetena ska ske. Hur fiberkabeln dras in och var medieomvandlaren installeras har ni bestämt under projekteringsmötet. Läs mer på vår checklista.

 

Nästan klart...

Både tomtarbete och arbetet med att montera medieomvandlare tar några timmar var. När båda jobben är klara är även din fiberanslutning färdig att användas - om du har beställt tjänster.

Tjänster beställer du för sig

Öppen Fiber levererar endast en fiberanslutning till ditt hem. Du behöver själv beställa tjänster som bredband, tv och bredbandstelefoni från någon av våra tjänsteleverantörer för att kunna utnyttja den.


När beställer jag tjänster?

Har vi genomfört en fiberkampanj i ditt område kan du förhandsbeställa tjänster så fort du har fått vårt byggbesked. Har du inte har behövt invänta ett byggbesked är det dags att beställa tjänster från en av våra leverantörer när din fiberanslutning är på plats.


Hur beställer jag tjänster?

Förhandsbeställer du tjänster kontaktar och beställer du direkt från den leverantör du önskar.

Beställer du efter att din fiber är installerad kan du beställa tv, bredband och telefoni genom att koppla din dator till nätverksuttaget i väggen och gå in på Bredbandswebben. Där ser du då vilka leverantörer som just du kan välja mellan och vilka tjänster de kan leverera till din adress.

Glöm inte att säga upp dina nuvarande abonnemang så du slipper betala dubbla fakturor.

Nästa Föregående

Just nu är det många som vill komma i kontakt med oss.

Alla våra rådgivare är upptagna, vänligen försök igen om en liten stund.