Skaffa fiber - så går det till

När kan jag beställa?

Du kan beställa Öppen Fiber när:

• Vi genomför en fiberkampanj i ditt område. Då erbjuder vi villaägare Öppen Fiber till kampanjpris.

• Du bor i ett område där det finns fiber, men din villa är inte ansluten. Då kan du när som helst beställa Öppen Fiber. Priset är högre än under en fiberkampanj, men installationen går snabbare.

• Om du bor i vad vi kallar ett Landsbygdsområde. Då hamnar du efter att du testat din adress automatiskt på vår webbplats för Landsbygd. Där kan du läsa mer och lägga din beställning.

Testa din adress i sajtens högra hörn för att se om du kan beställa Öppen Fiber.


Vad gör jag om jag inte kan beställa?

Kontakta vår kundtjänst. Antingen kan de hjälpa dig att lägga en beställning eller så kan de ta emot en intresseanmälan. Intresseanmälningar är inte på något sätt bindande, utan hjälper oss att se var intresset för Öppen Fiber är som störst. På så sätt kan vi planera kommande fiberutbyggnad bättre.

Om du och dina grannar tillhör eller går samman i en förening, samfällighet eller ett byalag kan ni även teckna ett gruppavtal med oss. Läs mer om detta under fiberföreningar, samfälligheter och byalag.


Allt om din fiber på Min Fiber

Efter beställning kan du logga in på Min Fiber för vidare information. På Min Fiber kan du se dina bokade möten, kontaktinformation till entreprenörer och löpande uppdatering av när din fiberanslutning beräknas vara på plats.

Vad innebär byggbesked?

De flesta villaägare behöver idag inte invänta ett byggbesked eftersom de bor i ett område där det redan finns ett fibernät.

Bor du i ett område där det inte finns fiber sedan tidigare så går vi efter avslutad fiberkampanj igenom hur många beställningar vi har fått in. Därefter tar vi beslut om huruvida vi ska bygga fiber eller ej.

 

Fiber eller ej?

Tillräckligt många beställningar innebär att vi kommer bygga fiber och att du får ett positivt byggbesked. Beställde du inte bredband, tv och telefoni samtidigt som du beställde Öppen Fiber kan du nu förhandsbeställa detta från någon av våra tjänsteleverantörer. På så sätt kommer du snabbare igång med tjänsterna när din fiber är installerad.

För få beställningar betyder att du får ett negativt byggbesked. Då upphör ditt avtal med oss att gälla med omedelbar verkan.

Varför tar det sån tid?

Att bygga fiber är ett omfattande arbete som kräver mycket planering och involverar många aktörer. Vi på Telia samarbetar med Skanova som bygger nätet, behöver få in tillstånd från kommunen och tar hjälp av flera entreprenörer. Även väder och förutsättningarna för att bygga och gräva påverkar hur lång tid arbetet tar.

När du beställer får du ett datum då vi garanterar att din fiberanslutning är på plats. Vi ger dig även en närmare uppskattning av när vi beräknar att arbetet är klart. På Min Fiber uppdaterar vi därefter löpande denna.
 

Så när är det klart?

Du som beställer utan att vi genomför en fiberkampanj kan räkna med att arbetet är klart inom 4 månader.

Öppen Fiber som beställs under en fiberkampanj är på plats inom 6-9 månader. I vissa områden erbjuder vi snabbleverans. Då är din fiberanslutning på plats inom 3-4 månader. 


När kommer jag in i bilden?

Vår entreprenör hör av sig i god tid och bokar ett planeringsmöte med dig. Under mötet tittar ni närmare på din tomt och bostad och går igenom hur fiberanslutningen ska gå till. Du får även kontaktuppgifter till alla entreprenörer som kommer vara involverade i arbetet. Det är svårt för vår kundtjänst att svara på specifika frågor kring just din fiberinstallation, så passa på att ställa frågor under planeringsmötet eller kontakta entreprenören direkt om du har frågor efteråt.

 

Förbered dig med vår Checklista

Förbered dig inför planeringsmötet och läs mer om hur kabeldragningen och installationen går till med hjälp av vår checklista.

Hur går det till?

Ibland genomför vi tomtarbetet först och därefter heminstallationen. Ibland börjar vi med att förbereda inomhus för att sedan dra fiberkabeln på din tomt. Du får veta av vår entreprenör vad som gäller för just dig.

 

Tomtarbete

Vår entreprenör drar fiber från fibernätet i gatan fram till ditt hus. Hur detta sker har ni bestämt under planeringsmötet. Läs mer på vår checklista.

 

Heminstallation

Du behöver inte vara hemma när vi arbetar på din tomt, utan endast dagen då vi installerar Öppen Fiber i din bostad. Vill du, så kan du självklart vara hemma vid båda tillfällena. Vår entreprenör bokar in tid för arbetena I samråd med dig. Hur fiberkabeln dras in och var medieomvandlaren installeras har ni bestämt under projekteringsmötet. Läs mer på vår checklista.

 

Nästan klart...

Både tomtarbete och arbetet med att montera medieomvandlare tar några timmar var. När båda jobben är klara är även din fiberanslutning färdig att användas - om du har beställt tjänster.

Ska jag beställa tjänster?

När du beställer Öppen Fiber har du två val:

• Du beställer Öppen Fiber tillsammans med bredband eller bredband och tv från Telia. Då får du rabatt på både Öppen Fiber och abonnemang. Dessutom bjuder vi på ett kom igång-paket med en installatör som kommer hem till dig och kopplar in allt.

• Du vill ha endast Öppen Fiber. Då behöver du själv beställa bredband, tv och bredbandstelefoni från någon av våra tjänsteleverantörer för att kunna utnyttja din fiberanslutning.

 

När beställer jag tjänster?

Det är det dags att beställa tjänster från en av våra tjänsteleverantörer när din fiberanslutning är på plats.

Har vi genomfört en fiberkampanj i ditt område kan du förhandsbeställa tjänster så fort du har fått vårt byggbesked. Då kan du komma igång snabbare.


Hur beställer jag tjänster?

När Öppen Fiber är installerad kan du beställa tv, bredband och telefoni genom att koppla en nätverkskabel från medieomvandlarens röda port (LAN1) till din dator. Då hamnar du på Bredbandswebben och kan se vilka leverantörer du kan välja mellan och vilka tjänster de kan leverera till din adress.

Förhandsbeställer du tjänster kontaktar och beställer du direkt från den leverantör du önskar.

Glöm inte att säga upp dina nuvarande abonnemang så du slipper betala dubbla fakturor!

Nästa Föregående