FRÅGOR OM ÖPPEN FIBER

Att beställa, installera och komma igång med fiberanslutning och fibertjänster kan väcka en hel del frågor. Här besvarar vi de vanligaste frågorna om Öppen Fiber som vi får.

PROJEKTERINGSMÖTE: SÅ ATT DU OCH ENTREPRENÖREN ÄR ÖVERRENS

Under projekteringsmötet går du och vår entreprenör tillsammans igenom hur just din fiberanslutning bäst går till. Du kan beställa tilläggstjänster för att anpassa din installation och självklart får du kontaktuppgifter till entreprenören.

FIBERINSTALLATION: TELIA TAR HAND OM ALLT

Våra duktiga entreprenörer sköter hela fiberinstallationen; projektering, kabeldragning och heminstallation. De bokar i god tid in tillfällen när arbetena ska ske. Du behöver bara vara hemma under heminstallationen, men kan självklart vara på plats även vid kabeldragningen.

Frågor & svar

Vad är fiber?
Vad är Öppen Fiber?
Vad är fördelen med fiber?
Vilka bredbandshastigheter kan jag få med Öppen Fiber?
Behövs verkligen fiber – snart kommer ju 5G?
Telia verkar så dyra på fiber om jag jämför med andra aktörer – och I mitt område är det ju bara Telia som bygger – de verkar ju ha monopol – får de ha det?
Hur lång tid tar det att få Öppen Fiber?
Hur mycket kostar Öppen Fiber?
När och hur betalar jag?
När kan jag beställa Öppen Fiber?
Hur beställer jag Öppen Fiber?
Kan jag ansluta mig till Öppen Fiber efter en avslutad fiberkampanj?
Kan jag beställa Öppen Fiber även om jag redan har bredband, tv och telefoni idag?
Vad är det jag betalar för när jag beställer Öppen Fiber?
Blir det billigare om jag gräver själv?
Får jag stå för grävkostnader utanför min tomtgräns?
Kan jag utnyttja ROT-avdraget?
Vad händer om jag flyttar innan jag har fått Öppen Fiber installerad eller innan jag får en faktura?
Varför kostar det mer, eller mindre, på andra sidan vägen?
Vad är det som säger att Telia inte kommer bli tvingade att i framtiden "bjuda" resterande på anslutning för att täcka alla i ett område?
Varför måste man teckna sig först innan man får fulla besked för hur anslutningen kommer gå till, och därmed vad hela kostnaden blir?
Hur ansöker jag om lån?
Vem kan ansöka om lånet?
Vilken löptid har lånet?
Vad är månadskostnaden för lånet och vilken ränta är det?
Tillkommer det några avgifter?
Jag har fått en underlig faktura - är det ett bluffmejl?
När börjar lånet löpa?
Kan jag lösa lånet i förtid?
Om jag flyttar, vad händer då?
Blir jag kreditbedömd?
Vad händer om jag inte blir beviljad lån?
Kan ni fakturera mitt företag vid engångsbetalning?
Kan man överlåta lånet/delbetalningen?
Jag har en fråga angående en delbetalningsfaktura eller vill överlåta mitt lån - vem vänder jag mig till?
Hur går anslutningen till Öppen Fiber till?
Får jag själv bestämma hur fibern dras fram till min villa?
Vad gör jag om jag har specifika önskemål om hur installationen inomhus ska utföras?
Ansvarar jag som fastighetsägare för något om ni behöver gräva på min tomt?
Var i huset drar ni in fiberkabeln?
Kan jag ångra min beställning av Öppen Fiber?
Varför garanterar inte en beställning under en fiberkampanj att jag får fiber?
Vad är en medieomvandlare och varför behövs den?
Hur kommer jag igång med min fiber och mina fibertjänster?
Vem ansvarar för eventuell håltagning i ytterväggen?
Vem återställer tomten om ni behöver gräva?
Återställer ni asfalten?
Vem står för kostnader vid eventuella skador på fiber via luftledning?
Jag har fått fibern installerad, vad är nästa steg?
Hur gör jag för att komma igång och börja använda fibern?
Hur beställer jag bredband, tv och/eller telefoni via fiber?
Behöver jag en särskild wifi-router för fiber?
Vilka tjänsteleverantörer och erbjudanden kan jag välja mellan?
Hur många tv-apparater kan jag ha via Öppen Fiber?
Hur många telefonlinjer kan jag ha via Öppen Fiber?
Kan jag ha kvar mitt larm?
Kan jag fortsätta använda min gamla teleslinga?
Kommer ni ta bort kopparnätet i framtiden? Kommer jag då bli tvingad att beställa fiber?
Varför tar Telia så mycket betalt för installationen när ni ändå kommer tjäna pengar ifrån tjänsteleverantörerna på nätet?
Vad händer vid strömavbrott?

Just nu är det många som vill komma i kontakt med oss.

Alla våra rådgivare är upptagna, vänligen försök igen om en liten stund.